• Latest News

    Δευτέρα, 26 Οκτωβρίου 2015

    Ελλάδα-Καναδάς: Τους πήγαμε Αλέξανδρο. Μας φέρνουν πολιτισμό των Χάιντα

    Μετά την επιτυχία της έκθεσης « Έλληνες.Από Αγαμέμνονα στον Μ. Αλέξανδρο», οι Καναδοί απαντούν με τους Χάιντα.Μοναδική έκθεση του αρχαίου πολιτισμού των νησιών αυτών
    «Haida: Life. Spirit. Art. (Χάιντα: Ζωή. Πνεύμα. Τέχνη)», είναι το αντίδωρο των Καναδών στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης μετά την παρουσίαση της έκθεσης «Τhe Greeks: Agamemnon to Alexander the Great. (Οι Έλληνες. Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο)» με τεράστια επιτυχία και θεαματική προσέλευση επισκεπτών στο Μουσείο Point-a-Calliere Museum of History and Archaeology στο Μόντρεαλ και στο Canadian Museum of History στην Οττάβα.
       Το νησιωτικό σύμπλεγμα Haida Gwaii (Νησιά των Ανθρώπων) βρίσκεται στα ανοιχτά της βορειοδυτικής ακτής του Καναδά. Η έρευνα τοποθετεί την άφιξη των πρώτων ανθρώπων στη περιοχή 12.000 χρόνια πριν από σήμερα. Σε ένα μαγευτικό τοπίο με θαλάσσιες και χερσαίες πηγές φυσικού πλούτου, οι κάτοικοι των νησιών, οι Haida, δημιούργησαν έναν κόσμο εξαιρετικής καλλιτεχνικής έκφρασης μέχρι τον 19ο αιώνα, όταν εξαφανίστηκαν σχεδόν ολοκληρωτικά.
          Η έκθεση «Haida: Life. Spirit. Art. (Χάιντα: Ζωή. Πνεύμα. Τέχνη» (από τις 26 Οκτωβρίου 2015 έως τις 20 Απριλίου 2016 στοΑρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης) περιλαμβάνει μια εξαιρετική συλλογή ιστορικών, αλλά και σύγχρονων καλλιτεχνικών έργων, από το Μουσείο Ιστορίας και το Μουσείο McCord του Καναδά που χαρακτηρίζουν διαφορετικές πτυχές της ζωής των Haida, όπως καθημερινές δραστηριότητες, εμπόριο, τεχνολογία αλλά και μουσική, τέχνη και τεχνολογίες, καθώς και συναρπαστικές εικόνες από τη νησιωτική πατρίδα τους, τα οποία προέρχονται από την πλούσια συλλογή του Μουσείου Haida Gwaii της Βρετανικής Κολομβίας.
     
        Η έκθεση είναι μια παραγωγή του Καναδικού Μουσείου Ιστορίας και του Μουσείου McCord σε συνεργασία με το Μουσείο Haida Gwaii, η οποία «θα παρουσιαστεί πρώτα στην Ελλάδα και μετά σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Οι συζητήσεις με τον κ. Blais είχαν ξεκινήσει από τα πρώτα χρόνια της κρίσης στην Ελλάδα και ενώ το προφίλ της χώρας μας στο εξωτερικό ήταν τραυματισμένο, οι Καναδοί συνεργάτες μας ήταν πρόθυμοι να συνεργαστούν μαζί μας και να μας τιμήσουν με μια πανευρωπαϊκή πρωτιά», δήλωσε σε συνέντευξη τύπου η γενική γραμματέας κ. Μαρία Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη, κ. Βλαζάκη.
     

    Ο πολιτισμός των Χάιντα 

       Με τη σειρά του, ο Διευθυντής του Μουσείου Ιστορίας του Καναδάκ. Jean Marc Blais (Ζαν Μαρκ Μπλε) παρουσίασε την έκθεση προβάλλοντας σχετικό βίντεο. Την εκδήλωση ολοκλήρωσε η ομιλία της Προϊσταμένης του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης κ. Πολυξένης Αδάμ-Βελένη, η οποία έδειξε φωτογραφικό υλικό από τη διαδικασία της οργάνωσης και της υλοποίησης της έκθεσης στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.
    Ο πολιτισμός των Haida κατάφερε να φτάσει σε υψηλά επίπεδα καλλιέργειας και κοινωνικής οργάνωσης. Μόνιμες οικιστικές εγκαταστάσεις διευκόλυναν την ασφαλή αποθήκευση της τροφής, των εργαλείων και των αντικειμένων πολυτελείας και επέτρεψαν σε εξειδικευμένους τεχνίτες να αφιερώσουν τον χρόνο τους στην τέχνη και να δημιουργήσουν ένα αναγνωρίσιμο καλλιτεχνικό λεξιλόγιο.
    Καθημερινά και τελετουργικά τέχνεργα από λίθο, μέταλλο, ξύλο, οστό, κέρατο, όστρεο, ύφασμα και ψάθα, που προέρχονται από τις συλλογές των τριών Καναδικών μουσείων, μας μεταφέρουν στα μακρινά νησιά και ζωντανεύουν μια ζωή άμεσα συνδεδεμένη με τη φύση, αλλά και τον κόσμο των πνευμάτων, που κατέχει κυρίαρχη θέση στην κοσμολογία και τις τελετουργίες των Haida. Τα πλούσια σκαλίσματα και οι ζωγραφιές  στα αντικείμενά τους φανερώνουν υψηλή καλλιτεχνική δεξιοτεχνία και απηχούν τον καθημερινό τρόπο ζωής τους, αλλά και την ιστορία, τις αντιλήψεις, τις δοξασίες, τη σχέση τους με το υπερφυσικό.
     Η έκθεση εμπλουτίζεται με τη «φωνή» των σημερινών Haida, όπως αυτή αντικατοπτρίζεται στις ταινίες, τα αποφθέγματα και τις εικόνες. Με αυτόν τον τρόπο η έκθεση κατορθώνει να προβάλει τη συνέχεια του αρχαίου πολιτισμού των Haida στην κοινότητα του σήμερα, η οποία αγωνίζεται στις δύσκολες σημερινές συνθήκες να διατηρήσει τις παραδόσεις και το προνομιούχο περιβάλλον που της κληροδότησαν οι προηγούμενες γενιές.

    Εν τω μεταξύ, οι «Ελληνες» συνεχίζουν το ταξίδι τους...

      Εν τω μεταξύ, στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, με περισσότερα από 500 εκθέματα να ταξιδεύουν για πρώτη φορά σε μουσεία της Β. Αμερικής και ένα μουσειολογικά ευρηματικό σχεδιασμό, που εστιάζει στον άνθρωπο, η έκθεση Τhe Greeks: Agamemnon to Alexander the Great (Οι Έλληνες. Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο) συνεχίζει από τις 24 Νοεμβρίου 2015 έως 10 Απριλίου 2016, το ταξίδι της στις ΗΠΑ, όπου και θα παρουσιάζεται στο Field Museum στο Σικάγο, ενώ στη συνέχεια θα μεταφερθεί στο National Geographic Museum στην Ουάσιγκτον (26 Μαΐου 2016 έως 9 Οκτωβρίου - 2016). 
    Oι δύο εκθέσεις, αποτελούν το επιστέγασμα της πρότυπης συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού και του Μουσείου Ιστορίας του Καναδά και πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο των ευρύτερων πολιτισμικών συνεργειών στον τομέα του πολιτισμού με την Πρεσβεία του Καναδά στην Ελλάδα.
      Η συνέντευξη τύπου άνοιξε με χαιρετισμό του υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Αριστείδη Μπαλτά, που μετέφερε η κυρία Βλαζάκη. (Στην κεντρική φωτογραφία Μάσκα,  αγνώστου καλλιτέχνη, από κίτρινο κέδρο, χρώμα, πτέρωμα υδρόβιου πτηνού). 
    Γλυπτό της Φάλαινας δολοφόνου, του Bill Reid, από άργυρο και αργιλίτη. Αυτό το γεμάτο χάρη γλυπτό της ισχυρής φάλαινας δολοφόνου συμβολίζει τη δύναμη της τέχνης και του πολιτισμού των Haida και δηλώνει την πορεία τους μέσα στο χρόνο.
    Γλυπτό της Φάλαινας δολοφόνου, του Bill Reid, από άργυρο και αργιλίτη. Αυτό το γεμάτο χάρη γλυπτό της ισχυρής φάλαινας δολοφόνου συμβολίζει τη δύναμη της τέχνης και του πολιτισμού των Haida και δηλώνει την πορεία τους μέσα στο χρόνο.

    Αγνώστου καλλιτέχνη. Σκλήθρα. Απεικονίζεται κεφάλι κόρακα με έναν άνθρωπο γραπωμένο στο ράμφος του και έναν με τεντωμένα χέρια γραπωμένο στη μπροστινή πλευρά του σκεύους. Ένα κεφάλι γερακιού προβάλλει εκεί όπου θα έπρεπε να βρίσκεται η ουρά του κόρακα και περίπλοκες γραμμές σχηματίζουν φτέρωμα ή τα δόντια φάλαινας δολοφόνου στις πλευρές.
    Αγνώστου καλλιτέχνη. Σκλήθρα. Απεικονίζεται κεφάλι κόρακα με έναν άνθρωπο γραπωμένο στο ράμφος του και έναν με τεντωμένα χέρια γραπωμένο στη μπροστινή πλευρά του σκεύους. Ένα κεφάλι γερακιού προβάλλει εκεί όπου θα έπρεπε να βρίσκεται η ουρά του κόρακα και περίπλοκες γραμμές σχηματίζουν φτέρωμα ή τα δόντια φάλαινας δολοφόνου στις πλευρές.
    ΠΗΓΗ

    0 σχόλια:

    Δημοσίευση σχολίου

    Item Reviewed: Ελλάδα-Καναδάς: Τους πήγαμε Αλέξανδρο. Μας φέρνουν πολιτισμό των Χάιντα Rating: 5 Reviewed By: filoilaikisenotitas
    Scroll to Top